W dniu 5-03-2024 po raz drugi mieliśmy przyjemność wysłuchać wykładu dr Jana Argasińskiego z Instytutu Informatyki Stosowanej UJ . Tematem wykładu było wprowadzenie do poszerzonej i wirtualnej rzeczywistości.

    Poszerzona ( czasami określana jako pogłębiona ) rzeczywistość jest, gdy na zwykłą rzeczywistość nałożona jest rzeczywistość cyfrowa. Do stworzenia poszerzonej rzeczywistości potrzebne są – telefon, tablet, okulary z kamerą i odpowiednią aplikacją. Dla z obrazowania tematu p. doktor przedstawił nam krótki filmik, na którym dzieci siedzą w sali (rzeczywistość realna), w pewnym momencie z podłogi wylewa się woda i wypływa rekin ( rzeczywistość stworzona cyfrowo).                                                          Kolejnym przykładem z wykorzystaniem poszerzonej rzeczywistości była książka wydana na 100-lecie Wojewódzkiej Biblioteki Pedagogicznej pt. „Od znaku do litery-krótka historia pisma” Książka z pięknymi ilustracjami graficznymi, na które nasz wykładowca nałożył poszerzoną rzeczywistość. Dzięki kamerze w tablecie i odpowiedniej aplikacji, w czasie oglądania ilustracji mogliśmy widzieć trójwymiarowo płyty kamienne z pismem klinowym.                                                                                                                         Poszerzona rzeczywistość wykorzystywana jest np. w medycynie przy wykonywaniu trudnych zabiegów, w przemyśle samochodowym, w produkcji filmów reklamowych.

    W literaturze już w latach osiemdziesiątych pojawiły się opisy wirtualnej rzeczywistości. W naszym aparacie wzrokowym, mamy oczy usytuowane obok siebie, a każde z nich widzi troszeczkę coś innego. Dopiero nasz mózg składa to w obraz trójwymiarowy. Jako przykład naszego specyficznego widzenia, wykładowca pokazał nam bajkę „Jaś ciekawski” , gdzie ilustracje są wykonane w kolorze niebieskim i czerwonym. Patrząc na nie przez specjalne okulary z jedną soczewka niebieską, a drugą czerwoną widzimy ich przestrzeń.

    Natomiast wirtualna rzeczywistość jest całkowicie wykreowana przez odpowiednie algorytmy, ale pozwala użytkownikowi na interakcję z wirtualnymi obiektami i środowiskiem w przestrzeni trójwymiarowej.

    Do obserwowania wirtualnej rzeczywistości potrzebne są specjalne urządzenia, które wyświetlają nam wygenerowaną komputerowo, inną rzeczywistość. Patrząc przez to urządzenie, widzimy wirtualną rzeczywistości, możemy wchodzić z nią w interakcję np. poprzez dotyk, przesuwanie elementów.

    Jest to technologia stosunkowo bardzo młoda. Pierwszy prototyp urządzenia Oculus został zaprojektowany w Dolinie Krzemowej w 2013r , a masową produkcję rozpoczęto w 2015r. Urządzenie to wymagało stałego połączenia z bardzo dobrym komputerem. Cały czas sprzęt do tworzenia jak i oglądania poszerzonej i wirtualnej rzeczywistości jest doskonalony. Najnowsze urządzenie ma dwanaście kamer, jest małe, lekkie, a baterie wytrzymują bardzo długo.

    Technologia wirtualnej rzeczywistości jest wykorzystywana w wielu dziedzinach. Jako przykład wykorzystania wirtualnej rzeczywistości wykładowca pokazał nam zdjęcia z międzynarodowego szkolenia grup poszukiwawczo-ratowniczych służb pożarniczych. Algorytm do projektu został napisany przez zespół z Instytutu Informatyki Stosowanej.

    Na koniec wykładu, każdy słuchacz miał możliwość popatrzeć przez różne urządzenia, znaleźć się w środowisku wirtualnym , zobaczyć poszerzoną rzeczywistość . Bardzo dziękujemy Panu wykładowcy za bardzo ciekawy wykład.

                                                                                                                                                     Anna Różycka